Wellicht heeft u ergens nog oud of vreemd geld liggen. Door dit geld te deponeren in een verzamelzuil kan er alsnog een zinvolle betekenis aan worden gegeven. Het geld wordt door de samenwerking Fight for Sight omgezet in euro's die worden besteed aan oogzorgprojecten in derde wereldlanden. Deze zuilen waren geruime tijd te vinden in de regio Kennemerland bij bijvoorbeeld oogklinieken, supermarkten of andere locaties waar de bezoekers regelmatig terug keren. Nog steeds loopt deze actie door op diverse locaties in Nederland.

In Fight for Sight bundelen de Stichting Lions Werkgroep Blinden en Wilde Ganzen hun krachten. Alle inkomsten uit georganiseerde fondsen wervings- acties worden door Wilde Ganzen beloond met een premie van 55%. Fight for sight heeft de afgelopen 2 jaar meer dan € 600.000,- besteed aan oogzorgprojecten in de derde wereld. Lions Nederland heeft ervoor gezorgd dat voor vijfentwintigduizend mensen het gezichtsvermogen is bewaard of hersteld. Een staaroperatie kost daar slechts € 15,-. Dankzij de 55% premie van Wilde Ganzen is er dus maar € 10,- nodig om één blinde weer ziende te maken.

De wereld telt naar schatting 39 miljoen blinden, van wie de helft door staar, en 246 miljoen mensen met een visuele handicap waarvan 43% ten gevolge van refractieafwijkingen. Jaarlijks groeit dat aantal met 2 miljoen mensen. Bij 80% is sprake van onnodige blindheid, die te behandelen is of voorkomen had kunnen worden. 90% van alle kinderen met een visuele handicap kan niet naar school. Door een tekort aan opleidingsmogelijkheden heeft 80% van de volwassenen met blind- of slechtziendheid geen werk. Het voorkomen van blind- of slechtziendheid is dan ook een van de meest rendabele vormen van hulpverlening.

Onder de naam  ‘Fight for Sight’ werken de Stichting Lions Werkgroep Blinden en Wilde Ganzen al sinds 1993 eendrachtig samen om wereldwijd blindheid te bestrijden.

Belangrijkste doelstellingen zijn:

• Financieren van oogoperaties
  • Voorzien in (implant) lenzen en medische instrumenten
  • Bouw en inrichting van oogklinieken
  • Ondersteuning aan refractie-, low vision en schoolscreeningprogramma's
  • Voorzien in low-vision hulpmiddelen
  • Uitvoeren van programma's voor maatschappelijke integratie van visueel gehandicapten
  • Ondersteuning van oogheelkundige opleiding en training van plaatselijke gezondheidswerkers